Oslo kommune, plan- og bygningsetaten

Navn:
Oslo Plan- og Bygningsetaten  
Ant. M2:
13 000
Ansatte:
540

Kundens behov

Oslo Plan- og bygningsetaten, med 540 ansatte, flyttet tilbake fra midlertidig lokaler til et nyoppusset og modernisert Vahls gate 1. Etaten hadde også et sterkt fokus på bærekraft og ønsket å gjennomføre flytteprosessen på en så miljøvennlig måte som mulig. Dette innebar blant annet gjenbruk av eksisterende møbler der det var mulig, samt donasjon av overskuddsmøbler. Prosjektet krevde operativ flytteledelse og gjennomføring for å sikre en smidig og velorganisert overgang. Flytteprosjektet ble gjennomført i perioden januar 2023 til mai 2023.
Gårdeier Entra.

Vår tilnærming

Vår tilnærming til flytteprosjektet for Oslo Plan- og bygningsetaten var helhetlig og fleksibel, med fokus på effektivitet og bærekraft. Vi utviklet en detaljert prosjektplan som dekket alle aspekter av flyttingen, inkludert beskyttelse av lokaler og IT-installasjoner. Gjennom informasjonsmøter og tett dialog med kunden sikret vi forberedelse og raske tilpasninger ved behov. Bærekraftig gjenbruk av møbler var sentralt, og overskuddsmøbler ble donert til kommunale enheter. Vi sørget også for rensing av kontorstoler og loungemøbler for et rent arbeidsmiljø fra første dag.

Prosjektledelse og operativ flytteprosess

Vårt team hadde totalansvar for prosjektledelsen og gjennomføringen av den operative flytteprosessen. Vi sørget for tett dialog med Oslo Plan- og bygningsetaten gjennom hele prosessen, og tilrettela for en effektiv flytting uten avbrudd i den daglige driften.

Polstring og beskyttelse av lokalene

For å beskytte det nye kontorlokalet gjennom hele flytteprosessen polstrer vi vegger og gulv, og sørger for at lokalene blir skånet mot skader som kunne kreve kostbare reparasjoner. Vi iverksatte også sikkerhetssoner for lastebiler og innganger, noe som sikret en trygg flytteoperasjon uten risiko for eiendelene.

Ombygging og gjenbruk av arbeids- og møtebord

I tråd med Oslo Plan- og bygningsetatens bærekraftsmål ombygde vi arbeidsbordene og gjenbrukte understell til arbeids- og møtebord. Kontorstoler og loungemøbler ble renset før plassering, noe som reduserte kostnader og miljøbelastning samtidig som det sikret kvalitetsmøbler tilpasset de nye lokalene.

Henting av møbler fra flere adresser og rensing av eksisterende møbler

For å samle avdelingene på ett sted koordinerte vi henting av møbler og utstyr fra fire ulike adresser. Vi sikret skånsom håndtering og transport slik at møblene var klare til bruk ved ankomst.

Avvikling og donasjon av overskuddsmøbler

Vi håndterte avvikling av overskuddsmøbler på en miljøvennlig måte ved å donere til organisasjoner og kommunale enheter, i tråd med Oslo Plan- og bygningsetatens verdier om bærekraft og samfunnsbidrag.

Kjøp og salg av møbler

Vi bistod også Oslo Plan- og bygningsetaten med kjøp og salg av møbler tilpasset det nye kontorlokalet. Gjennom vår ombrukshub på Ulven fant vi kvalitetsmøbler og sørget for økonomisk fordelaktig håndtering av eksisterende møbler.

Installasjon og oppkobling av kabeloppsett

Vi fjernet det gamle kabeloppsettet og installerte et nytt på alle arbeidsplasser, slik at hver stasjon var klar til bruk med nødvendige tilkoblinger. Vårt team ferdigstilte alle arbeidsplasser med IT-utstyr og optimal møblering, slik at de 540 ansatte kunne starte arbeidet umiddelbart uten forsinkelser.

Sammendrag

Flytteprosjektet for Oslo Plan- og bygningsetaten støttet dem i å samle 540 ansatte på én moderne adresse. Tjenestene inkluderte alt fra møbelhenting og ombygging til kabelinstallasjon og ferdigstilling av arbeidsplasser. Med fokus på bærekraft gjennom gjenbruk og donasjoner, tilpasset vi prosjektet til etatens verdier. Gjennom tett samarbeid og solid prosjektledelse sikret vi en sømløs overgang til de nye lokalene, klare for drift uten avbrudd.

"

Vi er svært imponerte over hvordan flytteprosessen ble håndtert. Prosjektteamet var profesjonelle, fleksible og oppmerksomme på detaljer, og de sørget for at alle våre behov ble møtt – fra gjenbruk til sikker håndtering. Vi setter stor pris på innsatsen og effektiviteten, spesielt med tanke på at alle arbeidsplasser var klare for drift til avtalt tid.

Tina Renee Løw   Prosjektleder

Ta kontakt

Takk, vi tar kontakt med deg snarest
Oops! Her gikk noe galt, sjekk feltene over.